A 2007-ben a MOL által alapított, és 2023-tól a MOL – Új Európa Alapítvány gondozásába került Mester-M Díj az egyik legrangosabb hazai szakmai elismerés, melyre a tanítvány is jelölheti a mesterét. A díjat azoknak a pedagógusoknak, tanároknak és edzőknek ítéli meg a kuratórium, akik eredményes munkájukkal, kitartóan segítik a 11-18 éves fiatalok fejlődését a sport, a művészetek vagy a tudományok területén. Ritkán kerülnek előtérbe, nevüket ritkán említik az eredmények mellett, pedig nagyban hozzájárulnak egy-egy fiatal képességeinek kibontakozásához. A díjazottak nem csak önzetlen tehetségfejlesztők, de a szakmai támogatás mellett emberileg is tanítványaik példaképei.
Egy alapítvány, amelynek küldetése a tehetséggondozás
A Mester-M Díj nem pusztán egy egyszerű kitüntetés, hanem tisztelgés azok előtt a szakemberek előtt, akik a háttérben, a mindennapok csendes kitartásával építik a jövőt. Akik hisznek a tehetségben, akkor is, amikor az még csak halványan sejlik fel. Akik nemcsak tanítanak, hanem inspirálnak is; akik az oktatás, a művészet, a sport és a tudomány világában egyaránt példát mutatnak emberségből, elhivatottságból és kiválóságból. A jövő generációjának támogatása számos területen megvalósulhat, a cél azonban közös: stabil alapokat teremteni, irányt mutatni, és segíteni a fiatal tehetségeket abban, hogy megtalálják a saját útjukat. Fontos, hogy megismertessük velük az élet sokszínűségét az iskolai falakon túl is, és olyan nevelést kapjanak, amely egész életükre szóló útravalót ad. A modern oktatási módszerek alkalmazása és a személyiségfejlődés tudatos támogatása kulcsszerepet játszanak ebben a folyamatban. Ezt a hivatástudattal végzett, példamutató munkát hivatott elismerni a MOL – Új Európa Alapítvány a Mester-M Díjjal.
Az idei felhívásra mintegy 300 pályázat érkezett: számos tanár és edző kapott több, egymástól független egyéni jelölést kollégáktól, tanítványoktól és szülőktől, és voltak, akiket tanítványaik csoportosan neveztek a díjra. A tavalyi 13 díjazott után ezúttal 15 szakember érdemelte ki elhivatott munkájával és kiemelkedő teljesítményével az idén már ötmillió forinttal járó elismerést.
A tehetséggondozás sokféle formát ölt – a kémialaborban, a robotikaversenyeken, a röplabdapályán vagy épp egy verssor mögött
A 2024. évi díjazottak névsorában találunk zeneszerzőt és kórusvezetőt, aki egy egész régió zenei életére hatással van, évtizedek óta ugyanott dolgozó történelem–magyar szakos tanárt, akinek több száz diákja köszönheti országos sikereit, a közösségépítésben is erős mounainbike-edzőt és az intézményi tehetséggondozás lelkeként dolgozó fizika–kémia tanárt.
A Mester-M díjazottak között ott van az a tanár is, aki újraértelmezi a földrajzoktatást, diákjaival bejárva fél Európát, a mentálhigiénés szakember, aki a kórust nemcsak művészeti, hanem lélektani térként is működteti, és a pedagógus, aki a digitális kultúra világában ad esélyt a hátrányos sorsú fiataloknak a kiemelkedésre. Elismertünk elhivatott, a művészetet a személyiségfejlesztés eszközeként alkalmazó zenetanárt és rendkívül sokoldalú, a mozgás élményét gyerekek százainak átadó edző-gyógytestnevelőt is. Néhányan közülük egy-egy sportág megszerettetésére tették fel a karrierjüket, mint az Európa- és világbajnoki érmeseket nevelő karatemester, a gyorskorcsolyában élcsapatot építő testnevelő vagy a tehetségeket a nemzetközi sikerek felé elindítórövidpályás gyorskorcsolya szakedző. Mások hétköznapi középiskolai tárgyakat tanítva váltak generációkat inspiráló mentorrá: mint a tantárgya megszerettetése mellett az iskola szakmai infrastruktúrájának fejlesztését is magára vállaló fizikatanár, az angolból és történelemből is tanítványait országos versenyekig juttató, az egyetemi pedagógusképzésben is részt vállaló tanárnő vagy az Oktatási Hivatalt szakértőként segítő, száznál több országos top10-ben végzett diákot felkészítő földrajztanár.
Miklósa Erika, a MOL – Új Európa Alapítvány kuratóriumi elnöke köszöntőjében személyes élményeket is idézett: „Aki visszagondol a saját iskolájára, sohasem módszereket vagy technikákat idéz fel, hanem mindig tanárokra emlékszik. Azokra, akiktől kapott valamit, ami elindította őt, ami sikeressé tette őt, amit útravalóként vitt tovább, amitől kinyílt számára a világ, és ami kinyitotta őt, saját magát. Szerintem a Mester a személyiség érését segíti, soha nem azt akarja, hogy a tanítvány az árnyéka legyen, hanem hogy saját magára találjon és kiteljesedjen. Nekem is voltak mestereim, tanáraim, akik segítettek abban, hogy az legyek, aki ma vagyok. Gregor József volt az egyik. Azt is ő mondta nekem: „Minden nap fejleszd magad. Gondolj arra, hogy a világ utolérhetetlen, de meg kell kísérelned utolérni…”
Dr. Bacsa György, a sport területét felügyelő kuratóriumi tag, a MOL Magyarország ügyvezető igazgatója a díjátadó gálán kiemelte: “Büszke vagyok arra, hogy a MOL úgy vált a régió egyik legnagyobb vállalatává, hogy közben nem vesztette el a kapcsolatát az emberekkel és a helyi közösségekkel. Számunkra mindig kiemelten fontos lesz a társadalmi fenntarthatóság, az utánpótlás és az új generációk lehetőségeinek biztosítása. Tizennyolc éve indítottuk útjára ezt a díjat, és - bár a világ azóta nagyon sokat változott - a jövőt még mindig azok a mesterek formálják, akik elkötelezett munkájukkal reményt, inspirációt és jövőképet adnak a kivételes tehetségeknek, és rajtuk keresztül az egész országnak. Ma őket ünnepeljük.”
A Mester-M Díj 2024 pályázat díjazottjai
Művészet és bölcsészettudomány kategória
- Balásy Szabolcs, a pécsi PTE Babits Mihály Gyakorló Gimnázium ének-zene tanára és a Zeneszív Közhasznú Egyesület elnöke
- Baráth Márta, a szolnoki Verseghy Ferenc Gimnázium magyar-történelem szakos tanára
- Herpainé Velkey Klára, a miskolci Fényi Gyula Jezsuita Gimnázium, Kollégium és Óvoda magyar és ének-zene szakos tanára, mentálhigiénés szakember, pszichodráma asszisztens
- Salánkiné Knopfler Szilvia, a gödöllői Török Ignác Gimnázium történelem-angol nyelv és irodalom szakos tanára
- Soós-Kirnyák Melinda, a szegedi Pro Musica AMI és a hódmezővásárhelyi Péczely Attila AMI művésztanára, hegedűművész
Sport kategória
- Bogár Gábor, a nagykovácsi Crosskovácsi SKE mountainbike kerékpáros edzője
- Borbásné Garzó Erika, a szegedi Tornádó Team Korcsolyázó Sportegyesület gyorsasági görkorcsolya edzője
- Csizmadia Ildikó, a budapesti Ferencvárosi TC rövidpályás gyorskorcsolya szakedzője
- Pantelics Péter, a kapuvári Castrum Sport Club karateedzője
- Szabóné Vida Andrea, a dunaújvárosi Dózsa György Általános Iskola testnevelő tanára, utazó gyógytestnevelő és a DSE Röplabda Akadémia edzője
Természettudomány kategória
- Dudás Imre, a miskolci Herman Ottó Gimnázium matematika-fizika szakos tanára, igazgatóhelyettese
- Gruber László, a bonyhádi Petőfi Sándor Evangélikus Gimnázium, Kollégium, Általános Iskola és AMI földrajz - természettudomány tanára
- Simon Zoltán, A Hevesi Körzeti Általános Iskola és AMI tehetséggondozó pedagógusa, digitális kultúra oktató, a robotika tehetségműhely vezetője
- Stárics Roland, a zalaegerszegi Zrínyi Miklós Gimnázium földrajz-történelem szakos tanára
- Szeidemann Ákos, a tatai Eötvös József Gimnázium és Kollégium fizika-kémia szakos tanára